Egentligen är det inte så svårt.

Men med tillräckligt många möten kan det bli omöjligt.

Problemet med storslagna planer är att verkligheten har en tendens att prioritera annorlunda.
Kunder hör av sig med något brådskande.
Det är kräksjuka på förskolan, gräshoppor – hela tillvaron är lite force majeure.

Det första som händer i en sådan tillvaro är att något som SEO, där uppsidan kanske ligger bortom horisonten (åtminstone nästa kvartal), obönhörligen skjuts på framtiden.

Så, jag har försökt lösa det genom en väldigt enkel process, som helt enkelt går ut på att vi bara sätter igång.
Om vi samarbetar skulle det se ut ungefär såhär:

1

Djupdyk i Analytics

Det första jag gör varje månad är att se hur alla KPI:er utvecklats senaste månaden. Ni har en dashboard där ni kan se dem också, och följa i realtid hur alla kampanjer går.

2

Lista på åtgärdsförslag

Utifrån vad jag hittar i analytics tar jag fram en lista på åtgärdsförslag. Det, i kombination med annat som bör göras skickar jag till er med estimat på varje åtgärd. Ni säger ja till det ni vill göra den månaden.

3

Genomförande av åtgärder

Jag genomför alla åtgärder, och följer sedan upp i analytics för att se hur det gått, och rapporterar. Det enda du behöver göra för att få fart på er digitala marknadsföring är att svara på ett mail i månaden (ibland kanske jag stör med någon faktafråga).

Som en webbyrå på autopilot, fast det är du som håller i nycklarna.

Jag har inga avtal, eller retainers – men jag utgår från att du vill att jag tittar i analytics kommande månad om du inte säger något annat.
Svårare än så är det inte.

Marknadsföring

Egentligen är det inte svårare än trafik som genererar mer intäkter än den kostar.

Läs mer

Hemsidor

En bra hemsida är snabb att ladda, snabb att ändra och snabb att fatta.

Läs mer

Produkter

Lojalitet existerar inte. Men om du ger dina kunder bra anledningar att återvända, kanske de gör det.

Läs mer