Om startups är sexiga, då är det här företagens motsvarighet till Ove.
Jämför med en människa som bara pratar om sig själv. Det är outhärdligt att lyssna på i längre pass.
Ändå är så mycket marknadsföring så helt fokuserad på att prata om sin egna förträfflighet istället för vad man kan göra för skillnad för kunder.

Och då ser det ut såhär:
Ganska stor kaka direkttrafik som i och för sig är bra om det är återkommande gamla kunder.
Organisk trafik som garanterat till största delen kommer till startsidan och således är helt varumärkesrelaterad.
Sen har vi kronan på verket: den största trafikkällan på 42% är betalt sök. Du vill inte att din största källa är betald trafik, det blir oftast en helt orimligt dyr maskin att hålla igång.

Det här är förvisso ett ämne för en helt annan artikel, men ett väldigt vanligt problem med analyticsrapporter är: Aggregerad data. Det vill säga, man slår ihop resultaten för alla kanaler i en och samma KPI ”konverteringsgrad”. Det är måhända effektivt, men i praktiken var det så subprimelånen fungerade och det gick ”sådär”. På så sätt går det också att få väldigt dåliga resultat att se fina ut på det stora hela. Låt mig illustrera med ett väldigt enkelt exempel:

  • Du har tiotusen besök i månaden, och hälften kommer från betalt och resten gratis (direkt/organiskt etc).
  • Den organiska trafiken har en konverteringsgrad på 5% och genererar 250 leads i månaden, gratis (vi bortser från arbetskostnader, det var som sagt ett enkelt exempel).
  • Den betalda trafiken har en konverteringsgrad på 0,5% och genererar således 25 leads i månaden (vi bortser från attribution etc, det var som sagt ett enkelt exempel. Slappna av nu).
  • Men. Den betalda trafiken kostar i genomsnitt 40 kr per klick eftersom det är i en högt konkurrensutsatt marknad. Det är 200 000 kr i månaden.
  • Det blir en total kostnad om 8000 per lead.
  • Om man stänger 1 av tio leads, ger det en kostnad på, you guessed it, 80000 kr per nykund. Man skulle kunna köpa en halvfin bil och köra ut till en kund, lämna kvar bilen som present och hoppas på större chans på order och ändå spara pengar. Om man vill tänka utanför boxen menar jag.
  • Men eftersom vi rapporterar aggregerade siffror så ser det ut såhär:
  • 200000 i total mediaspend på 275 leads totalt: 727 kr per lead. Wow! Det är ju under tusenlappen, snudd på frugalt.
  • En nykund kostar då 7270 kr. Det är ju överkomligt om man lyckas behålla dem länge.

Men nu var det startups vi pratade om, och då finns det en fin lärdom att dra här: Eftersom de sannolikt är i en alfa- eller betafas just nu när man får testa tjänsten gratis, och deras konvertering ser ut som något i exemplet ovan, hur kommer det då se ut när man börjar ta betalt?
Mellan tummen och pekfingret kommer det bli mindre. Mycket mindre. Om det finns en betalningsmodell med i bilden (for the mother of God), och den kalkylen bygger på konvertering av gratistester, gå väldigt varsamt framåt.