Nu börjar det likna startup: Hälften av all trafik är direkt (mest dark social gissar vi), sociala nätverk är tvåa, länkar från techsiter trea, och emailen har genererat ett endaste besök. Eftersom man har väldigt få händer att jobba med och det viktigaste är att generera så mycket buzz som möjligt faller valet ofta på aktiviteter i sociala medier och, gud förbjude, pressreleaser.

Jag brukar alltid flagga för att försöka kombinera det med en organisk strategi: Det är inte dumt alls att använda sociala nätverk, och de kan generera fin trafik. Men, trafiken dör ut i takt med att inläggen försvinner. Därför krävs det ständiga resurser för att hålla igång den trafikkällan. Försök alltid landa trafiken på hemsidan, så genererar de sociala aktiviteterna också signaler som är gynnsamma för organisk ranking (att du läser den här sidan är högst sannolikt resultatet av exakt just den principen, även om du inte håller med).

Så, ser det ut såhär, då vet du att det förmodligen är en startup som inte hunnit riktigt tänka igenom sin acquisitionstrategi, och behöver hållas lite i örat för att inte stressa iväg och köpa dyr trafik som skjuter för brett. Är det en B2B-startup kan det innebära döden direkt. Men det är sånt jag brukar ta betalt för att säga.