Ett styrdokument som är precis så detaljerat som du behöver.

En snitslad bana från A (nuläge) till B (affärsmål).

Om du har viss tid på dig att uppnå ett visst affärsmål med hjälp av digitala aktiviteter, så kan vi räkna baklänges:

Vad måste varje enskild kanal leverera vad gäller trafik och konvertering för att ta oss dit vi vill?

Genom att räkna på vilken trafik som finns tillgänglig i respektive kanal, vad den kostar, och hur den konverterar, och vad som är rimligt att få upp konverteringen till, kan vi se om det ens är rimligt att nå målet.

Hur lång tid tar det?

Baserat på hur lång tid vi har på oss kan vi försöka se hur och när olika aktivieter skall genomföras för att skapa så stort mervärde som möjligt

Vad kommer det kosta?

Antingen är det bråttom, och då behöver man förmodligen köpa mer trafik, eller så kan man växa organiskt. En kostnad i produktion för organisk trafik kommer ju generera intäkter även för nästkommande budgetår, till skillnad från betald trafik. Lite ränta på ränta för den som är långsiktig. Om Warren Buffet hade varit CDO hade han förmodligen satsat sina kort där.

Vad behöver vi för att åstadkomma detta?

Hur många aktiviteter behöver vi genomföra för att åstadkomma de nödvändiga trafikökningarna/konverteringsökningarna för att nå affärsmålet?

Exakt vad går de aktivieterna ut på, vad är syftet med dem och vad är viktiga leverabler.

En tjock bunte med briefar, med ett dokument där det framgår när du behöver börja ta tag i vissa saker för att kunna lansera dem i tid.

Det är vad du får för pengarna.

Toppen. Vad kostar det?

Ja, det beror på hur mycket du tycker är motiverat att lägga. Men ungefär såhär:

Inte världens längsta strategiprojekt. Uppstart, analys, leverans.

Mellan tummen och pekfingret: På en vecka tar vi oss igenom punkt ett till tre ovan, förutsatt att all data är tillgänglig för analys. På två -tre veckor så får du allt underlag för att kunna briefa dina leverantörer med alla affärskritiska aktiviteter för att ta dig i mål.

Börja implementera direkt, se resultat direkt

Har du inga leverantörer kan jag hjälpa dig med att implementera det mesta. I många fall jobbar jag parallellt med den befintliga organisationen och gör tester vid sidan av utan att exempelvis blanda in IT. På så sätt har du också ett skarpt business case där det går att peka på den konkreta affärsnyttan istället för att försöka vinna budgetslaget med subjektiv införsäljning. I andra fall tar jag på mig rollen som IT och marknad helt och hållet och driver så att säga digitaliseringen från excel till integrerad CRM-lösning med MA-snurra och hele svineriet, som danskarna säger.

Först vänder vi på alla stenar. Sen väger och mäter vi dem.

Aktiviteter (förlåt, stenar) kan vara allt från en landningssida som skall leda besökare vidare till en annan punkt, en ändring i footern, en CPC-kampanj, en youtubekanal, en kreativ sökfunktion på 404-sidorna; kort sagt, allt som kan förädla trafiken till en konvertering, oavsett vad den är för något. Så långt det är möjligt utformas aktivieterna som tester som går att verifiera sett till hur de levererar på sina mål.

Det vill säga, inte bara en skön luftpastej om att inbound kirrar b2b-leads och lite marketing automation på det för att landa konverteringen, med remarketing för att fånga upp eftersläntarna, utan ett tydligt definierat och tidsbestämt mål, nedbrutet i enskilda aktiviteter, med tydligt redovisade KPI:er och vad de måste leverera, och när, för att det skall gå att ta sig i mål.

På så sätt kommer du veta väldigt långt i förväg hur det kommer gå och kan leverera prognoser, istället för att leva på hoppet.

Om inte det finns ett A eller B, kan vi ta fram det också.

Om det inte går att mäta ett A eller B, kan vi lösa det.

Du hör ju själv. Det är allt du drömt om.

Vad säger du, ska vi slå till?