Jag ber om ursäkt för den pyramidspelsosande rubriken,
och hänvisar till Reid Hoffmans citat längre ner.
Men vad menar jag med framgång online?
Jag gör det enkelt för mig:

Desto mer effektivt du kan omvandla trafik till omsättning,
desto mer framgångsrik blir du online.

Tyvärr är motsatsen nästan vanligare:
De flesta omvandlar trafik till utgifter.

Några av de vanligaste skälen till detta är följande:

Att gömma sig bakom data

Att vara datadriven är det nya svarta. Det borde det inte vara.

Det är först efter att vi tolkat data vi får fram information, som sedan går att agera på. Ibland springer man på en omvälvande insikt, men för det mesta hittar man något att knuffa på.

Tyvärr ser jag att data i lika stor (eller större)  utsträckning används för att dölja information som visar hur det egentligen går.

Därför är jag en stark förespråkare av KRI:er för rapportering, och KPI:er som arbetsinstrument.

En övertro på nästa system

Ända sedan akronymen CRM myntades har det funnits en nästan romantisk tro på att med rätt systemlösning kommer kunderna bara välla in. Lite som de träningsredskap som utlovar sexpack bara genom att sitta framför TV:n. Tyvärr brukar det i båda fallen sluta med ganska dyrköpta besvikelser.

Projekt istället för process

Overnight success takes years, sägs det. Gradvis utveckling är inte lika tillfredsställande som att flytta sista brickan till ”done” och fortsätta med ett nytt projekt. Men att se en aktivitet som avslutad innebär att den tappar fokus, och riskerar att på ett osynligt sätt omintetgöra framsteg på andra ställen. Som hände en gång med en kund och dennes flerspråkiga sida.

Allting är alltid föremål för ständig förbättring.

Om någon av de tre förekommer, då är sannolikheten stor att den digitala affären i absolut bästa fall följer budget. I värsta fall är det en av de dyrare försäljningskanalerna tack vare alla magiska SaaS-tjänster.
Då brukar eventuella framgångar ske trots de de digitala insatserna, snarare än tack vare.

Det är oftast i sådana lägen jag brukar få ett samtal.
Då brukar jag säga något i stil med:

Identifiera vad som inte fungerar, och sluta gör det.

Det låter såklart väldigt enkelt. Men försök berätta för en marknadschef att deras aktiviteter i social medier inte bidrar något alls till slutresultatet, ens genom attribution, och försök få dem att lägga de resurserna på SEO istället.

Identifiera vad som fungerar, och gör mer av det.

Det låter såklart väldigt enkelt. Men försök berätta för en marknadschef att om de ökar sin spend på Google Ads skulle försäljningen bara dra iväg. Men budgeten bestämdes för ett år sedan, och nu sitter vi här.

Identifiera något annat som skulle kunna fungera, och testa fort.

Det låter såklart väldigt enkelt. Men försök berätta för en marknadschef att man skulle kunna testa ett litet taktiskt nedslag mot en begränsad målgrupp med en nollbudget utan att PR, HR, Internkommunikation, Sälj och fruktkorgsansvarig skall få komma med synpunkter på marginaler, fonter, färger, tonalitet. Det som händer då är att man får en designkommitté som effektivt drar ner tempot till noll. Om det inte finns en beslutsfattare som har mandat att fatta beslut, kommer det ta längre tid att prata om att göra ett test än att faktiskt göra ett.

Och den sista, nästan viktigaste:

Om ett test inte levererar, sluta.

Annars kan det bli ett projekt med ett eget liv. Därför är det viktigt att bestämma i förväg vad ett test ska leverera. Gärna SMART.

Mycket gnäll Rickard! Har du en poäng också?

You bet!
Min poäng kan sammanfattas i Reid Hoffmans fina citat (jag sade ju att det skulle komma):

If you are not embarrassed
by the first version of your product,
you’ve launched too late.

Jag menar att exakt samma synsätt bör appliceras på marknadsföring.

Börja smått. Optimera det som fungerar, lägg ingen energi på det som inte fungerar. I slutändan kommer du stå med något otroligt välpolerat. Men till en början är det bara en ganska opolerad idé som du inte har någon aning om hur den kommer fungera.

Med min metod kommer du ha pengar kvar att göra den där resan. Gör du på alla andra sätt är budgeten redan bränd innan du vet hur det kommer gå. Och det går nästan aldrig bra.

Så, vill du prata mer om hur du blir framgångsrik online?