Google Analytics Audit-checklista

Innan du kan jobba datadrivet bör du se till att datan inte driver dig åt fel håll.
Är du säker på att alla inställningar är korrekta i Google Analytics?
Om inte bör du kolla igenom allt på en gång, annars är chansen att du gör större skada än nytta, som till exempel det exemplet jag berättar om här i filmen.

Jag har jobbat med Analytics på daglig basis sedan 2008 och har tittat i lite fler konton än vad som kan anses vara hälsosamt.

Den röda tråden är att det alltid är något i inställningarna som saknas eller är fel. De få undantagen jag stött på kan jag efter tolv år räkna på en hand.

Det betyder att den data du använder som underlag för dyra affärsbeslut sannolikt inte är korrekt.

En felaktig inställning kan vara en felkälla

Det finns en en uppsjö inställningar som på ett eller annat sätt påverkar datan i rapporterna. Antingen genom att det blir missvisande med fel inställningar, eller att du får tillgång till mer eller mindre data.

Därför rekommenderar jag startkt att du kollar igenom nedanstående så att allt är korrekt inställt. Exakt hur det skall vara inställt kan såklart variera. Jag har inte bara tagit med sådant som påverkar datan, utan även sådant som har att göra med tillgång och allmän säkerhet. Sådant är också viktigt, och minst lika förbisett.

  • Kontostruktur
  • Intern trafik
  • raw
  • Interna redirects
  • minimera (not set)-trafik
  • Används koden på andra sidor?
  • Spåras 404
  • Vilka har tillgång?
  • Ställer in korrekt tidszon
  • Ställer in korrekt valuta
  • Korrekt språk
  • Kontrollerar konverteringar
  • Koppling till google ads med korrekt konto
  • Koppling till search console
  • Är demografirapporter aktiverade?
  • Finns Youtubekanal, är den länkad?
  • Kolla blockade resurser
  • Hindrar Robots.txt indexering den inte borde?
  • Finns en sitemap?
  • Är hemsidan inställd?
  • Används meta refresh?
  • används trejdepartscart?
  • taggas emails med kampanjparametrar?
  • används custom variables korrekt?

Känns det överväldigande?

Eller åtminstone som något du inte riiiiktigt har tid med just nu? Det är synd.
För det betyder ju att du kanske fortsätter fatta beslut på felaktiga underlag.

Vilket, om du köper trafik, betyder att du kanske förlorar pengar utan att ens veta om det.

Som av en ren slump så kan jag hjälpa dig!

Såhär funkar det:

  1. Du fyller i formuläret nedan, jag ställer några kompletterande frågor och kan därefter skicka en offert.
  2. Efter accept kollar jag igenom alla inställningar i listan ovan och en hel del till och gör de ändringar som behövs
  3. Om jag stöter på något som jag anser borde ändras sammanställer jag det i ett ändringsdokument för er att godkänna/avslå
  4. Alla ändringar och inställningar sammanfattas i ett överskådligt protokoll
  5. Klart – nu är du redo att bli datastyrd och du behövde knappt lämna inboxen. Smooth, som någon annan kanske skulle säga.

Google Analytics Audit

  • Genomgång av Google Analytics och relevanta sammankopplade tjänster
  • Arbetet påbörjas efter accepterad offert

Fler frågor? Kontakta mig direkt!